Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۴ دقیقه و ۴۸ ثانیه

صرع و بارداری

Screenshot%202024-09-14%20002405.png

اگر صرع دارید باردار شدن ممکن است خطرناک به نظر برسد. در مادری که قصد بارداری دارد بایستی مواردی را مد نظر داشت زیرا خطر یک بارداری بدون برنامه ریزی شده میتواند بسیار خطرناک باشد.


صرع در دوران بارداری نگرانی های خاصی را ایجاد می کند. در حالی که اکثر افراد مبتلا به صرع نوزادان سالمی به دنیا می آورند، ممکن است در طول بارداری خود به مراقبت های ویژه نیاز داشته باشید. مواردی که نیاز به توجه ویژه دارند در زیر آورده شده اند


آیا صرع باردار شدن را دشوارتر می کند؟

 

صرع به تنهایی تأثیری بر توانایی شما برای باردار شدن ندارد. اگرچه برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان تشنج ممکن است باردار شدن را دشوارتر کنند. و برخی از داروهای ضد تشنج می توانند عملکرد روش های هورمونی کنترل بارداری را کاهش دهند. اگر به بچه دار شدن فکر می کنید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود  و یا پزشک معالج خود بپرسید که آیا نیاز به ایجاد تغییراتی در داروهای خود دارید یا نه؟.


وقوع تشنج  چه تاثیری در  بارداری دارد؟

هنگامی که تشنج در دوران بارداری رخ می دهد، خطر  و مشکلات زیر وجود دارد:

 

کاهش ضربان قلب جنین

کاهش اکسیژن رسانی  به جنین

زایمان زودرس

وزن کم هنگام تولد

تولد زودرس


ضربه به مادر، مانند زمین خوردن، که می تواند منجر به آسیب جنین، جدا شدن زودرس جفت از رحم (جفت شدن جفت) یا حتی از دست دادن جنین شود.

میزان خطر ابتلا به این نگرانی ها بستگی به نوع تشنج شما دارد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد سطح خطر خود صحبت کنید

.


آیا صرع در بارداری تغییر می کند؟

واکنش بدن هر فردی به بارداری متفاوت است. برای اکثر افراد باردار مبتلا به صرع، تعداد تشنج ها تقریباً ثابت می ماند یا تشنج کمتر می شود. برای دیگران، به ویژه آنهایی که کم خواب هستند یا طبق دستور دارو مصرف نمی کنند، بارداری می تواند تعداد تشنج ها را افزایش دهد.


در مورد دارو چطور؟

داروهایی که در دوران بارداری مصرف می کنید می تواند بر جنین شما تأثیر بگذارد. نقایص مادرزادی - از جمله شکاف کام، نقص لوله عصبی، مشکلات اسکلتی، و مشکلات قلبی و مجاری ادراری - برخی از عوارض جانبی بالقوه مرتبط با داروهای ضد تشنج هستند. به نظر می رسد این خطر با دوزهای بالاتر و در صورت مصرف بیش از یک داروی ضد تشنج افزایش می یابد.

 

اگر 9 ماه قبل از بارداری تشنج نداشته اید، احتمال تشنج در دوران بارداری کمتر است. اگر 2 تا 4 سال است که تشنج نداشته‌اید، ممکن است بتوانید قبل از بارداری داروها را کاهش دهید تا ببینید آیا بدون تشنج باقی می‌مانید یا خیر. قبل از اینکه مصرف هر یک از داروهای خود را متوقف کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

برای اکثر افراد، ادامه درمان صرع در دوران بارداری بهتر است. برای به حداقل رساندن خطرات، پزشک ایمن ترین دارو و دوز موثر برای نوع تشنج شما را تجویز می کند. سطوح داروهای تشنج ممکن است در طول بارداری شما چندین بار چک شود.


چگونه باید برای بارداری آماده شوم؟

قبل از اقدام به بارداری، با پزشکی که بارداری شما را مدیریت می کند، قرار ملاقات بگذارید. ممکن است بخواهید. با سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود نیز ملاقات کنید، مانند ارائه دهنده مراقبت های اولیه و متخصص مغز و اعصاب. آنها ارزیابی خواهند کرد که چگونه صرع خود را به خوبی مدیریت می کنید. ارائه دهندگان شما همچنین ممکن است تغییرات درمانی را که ممکن است لازم باشد قبل از بارداری انجام دهید، در نظر بگیرند.


اگر قبل از باردار شدن دچار تشنج مکرر می شوید، ممکن است به شما توصیه شود که صبر کنید  تا صرع شما بهتر کنترل شود و بعد تصمیم به بارداری بگیرید.

 

داروهای ضد تشنج خود را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. بدون صحبت با پزشک خود، دوز را تنظیم نکنید یا مصرف دارو را متوقف نکنید. تشنج های کنترل نشده احتمالاً نسبت به مصرف داروها خطر بیشتری برای کودک شما ایجاد می کند.


انتخاب سبک زندگی سالم نیز مهم است:

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

ویتامین های دوران بارداری را مصرف کنید.

به اندازه کافی بخوابید.

از کافئین، سیگار، الکل و مواد مخدر غیرقانونی خودداری کنید.

چرا اسید فولیک مهم است؟

اسید فولیک به جلوگیری از مشکلات جدی مغز و نخاع به نام نقص لوله عصبی کمک می کند. کالج آمریکایی زنان و زایمان به زنان مبتلا به صرع توصیه می کند روزانه یک مولتی ویتامین حاوی 0.4 میلی گرم اسید فولیک مصرف کنند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بر اساس وضعیت شما دوز بالاتری را پیشنهاد کند. بهتر است از سه ماه قبل از بارداری مصرف مکمل اسید فولیک را شروع کنید.


در طول ویزیت های دوران بارداری چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

در دوران بارداری، اغلب به پزشک خود مراجعه خواهید کرد. وزن و فشار خون شما در هر بازدید بررسی می شود. ممکن است برای نظارت بر سطح داروی خود به آزمایش خون مکرر نیاز داشته باشید.

.


اگر در دوران بارداری تشنج داشته باشم چه؟

تشنج می تواند خطرناک باشد، اما بسیاری از افرادی که در دوران بارداری دچار تشنج می شوند، نوزادان سالمی به دنیا می آورند

 به پزشک  خود فورا اطلاع دهید . ممکن است داروی شما نیاز به تغییر داشته باشد. اگر در چند ماه آخر بارداری خود دچار تشنج شدید، پزشک ممکن است نوزاد شما را در بیمارستان یا کلینیک تحت نظر داشته باشد.


چگونه می توانم مطمئن شوم که کودکم خوب است؟

پزشک شما سلامت جنین شما را در طول بارداری کنترل می کند. ممکن است سونوگرافی های مکرر برای ردیابی رشد و سلامت کودک خود انجام دهید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آزمایش های دیگر قبل از تولد را نیز پیشنهاد کند.


کار و زایمان چطور؟

اکثر افرادی که صرع دارند نوزادان خود را بدون مشکل به دنیا می آورند. تشنج اغلب در طول زایمان اتفاق نمی افتد. اگر در حین زایمان دچار تشنج شدید، ممکن است با داروهای داخل وریدی آن را متوقف کنید. اگر تشنج طولانی باشد، ممکن است پزشک شما نوزاد را با سزارین به دنیا بیاورد.

 

اگر دوز داروی ضد تشنج شما برای بارداری تغییر کرد، با پزشک خود در مورد بازگشت به سطح قبل از بارداری بلافاصله پس از تولد فرزندتان صحبت کنید. این به شما کمک می کند تا تشنج را تحت کنترل داشته باشید و داروهای شما را در سطوح ایمن نگه دارد.


آیا می توانم به نوزادم شیر دهم؟

تغذیه با شیر مادر برای اکثر افراد مبتلا به صرع، حتی کسانی که داروهای ضد تشنج مصرف می کنند، توصیه می شود. در مورد تغذیه با شیر مادر از قبل با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد داروی خود را بعد از شیر خوردن مصرف کنید. و گاهی اوقات تغییر در دارو ضروری است

مقالات پیشنهادی

12345.png
Epileptic heart